עצמל'ה חדרי ילדים - חזרה לעמוד הבית

עצמל’ה גם ב -

לפרטים והזמנות

1-700-5000-99

עצמל'ה חדרי ילדים > טיפים > הטלפון: אויב השינה

האויב הגדול של חדר הילדים: הטלפון הנייד

מאת:  (27/06/17)


מחקרים חדשים מצאו קשר הדוק בין הפרעות שינה ובין שימוש בטלפונים ניידים בקרב ילדים ובני נוער. ההמלצה היא חד משמעית: להרחיק את הטלפונים מן הילדים בשעות הערב המאוחרות.


ילדים ובני נוער משתמשים בטלפונים שלהם בצורה מזיקה, שפוגעת באיכות השינה שלהם. התוצאה היא ירידה בכמות שעות השינה, חוסר ריכוז בבית הספר ופגיעה בתפקוד הכללי. מחקר אוסטרלי חדש שנערך בקרב 1,101 בני נוער בגילאים 13 ועד 16 מצא כי קיים קשר מוכח בין שינה גרועה ובין שימוש בטלפונים ניידים בשעות הערב והלילה למטרות צ'ט, הודעות טקסט ושיחות קוליות. 

 

החוקרת הראשית, לינט ורנון מאוניברסיטת מרדוק בעיר פרת' (אוסטרליה), טוענת כי ממצאי המחקר מוכיחים שיש להסדיר את אופן השימוש בטלפונים בשעות הערב והלילה. החוקרת ממליצה להפסיק את השימוש בטלפונים בתור שעונים מעוררים, ולהחליפם בשעונים מעוררים ייעודיים. עוד ממליצה ורנון כי תפקידם של ההורים הוא לקבוע גבולות שימוש כדי למנוע פגיעה באיכות השינה של ילדים ובני נוער.

 

כיום, כ-80% מבני הנוער משתמשים בטלפונים ניידים. רבים מהם עושים זאת ללא פיקוח הורי ראוי. החוקרת האוסטרלית העידה שבתפקידה הקודם כמורה בבית ספר תיכון, היא הבחינה בכך שהתלמידים מגיעים לכיתה עייפים, ושהשימוש בטלפונים פוגע בתפקוד שלהם כתלמידים וכמתבגרים. לא מדובר על שימוש רגיל בטלפון, אלא על ילדים ונוער שנכנסים למיטה עם הטלפון ומשתמשים בו, לעתים ללא ידיעת ההורים, גם בשעות מאוחרות מאוד.

 

דיכאון וחוסר ביטחון

לשימוש הלילי המופרז בטלפונים ניידים יש השפעות נוספות: תלמידים רבים דיווחו גם על תחושת דיכאון וירידה בתחושת הביטחון העצמי, כפי שעולה במחקר מבדיקה שנערכה שנה מאוחר יותר. השימוש לרעה בטלפונים במהלך שעות הערב המאוחרות הולך ומתחזק עם הגיל, ככל שהתלמיד מתקדם בכיתות בית הספר התיכון. 

 

חלק מן התלמידים דיווחו על הרגלים גרועים של שליחת הודעות טקסט אל תוך הלילה, לעתים עד השעה 3 לפנות בוקר. כל זה מתרחש בגיל קריטי שבו בני נוער זקוקים ל-8 עד 10 שעות שינה רצופות בלילה. מסתבר כי ההפרעה של הטלפונים היא כפולה: א) האור החזק של מסך ה-LED בטלפון משבש את המקצבים היומיים הביולוגיים והטבעיים של הילד/ה או הנער/ה; ב) הודעות שהתקבלו בטלפון הנייד לפני השינה הקפיצו את העוררות התודעתית והרגשית של מקבל ההודעה, ופגעו ביכולתו להירדם.

 

ההורים חייבים להתערב

החוקרת ממליצה להורים להפגין דוגמה אישית, להראות לילדים ולבני הנוער כיצד כל הורה מפקיד את הטלפון הנייד שלו מחוץ לחדר השינה בשעות הערב המאוחרות. "אפשר להניח את הטלפון בסלסלה שנמצאת במטבח, למשל", הסבירה החוקרת ורנון. "אם הטלפון לא נכנס לחדר השינה, הוא הופך לחלק משאר הבית, ואז קל יותר להסביר ולחנך את הילדים".

 

גם אנחנו בעצמל'ה מצטרפים למסר של עורכי המחקר: אל תתנו לטלפון הנייד לפגוע באיכות השינה של הילדים שלכם. השאירו את הטלפון לא רק מחוץ לחדר הילדים אלא מחוץ לכל חדרי השינה בבית. צרו לעצמכם הרגלי שימוש ושינה בריאים לעתיד; ואם צריך להתעורר בבוקר עם שעון - אפשר לקנות שעון מעורר זול ופשוט בכל חנות למוצרי חשמל. 

 

המחקר פורסם ב-29 במאי 2017 בכתב העת של האגודה למחקר התפתחות הילד:

Society for Research in Child Development

שם המחקר: 

Mobile Phones in the Bedroom: Trajectories of Sleep Habits and Subsequent Adolescent Psychosocial Development

 

 

 

קריאה נוספת:

 

האויב הגדול של חדר הילדים: הטלפון הנייד